Svalövs kommun…… Arg/besviken/frustrerad och trött mamma

Vilket jobb vi hade innan vi fick klart med ”Sigges bygge” här hemma. Nu känns det ju väldigt avlägset, vi har flyttat hem för läääääääääängesedan och ”allt” är frid och fröjd 🙂

Nu kommer nästa ”dust” med Svalövs kommun, eller?
Bakrundsinfo: Jag och Martin har sedan Sigge föddes sovit borta från hela ”företaget Sigge” ca 4 nätter. Detta räcker inte för att samla all energi man behöver ha för att hålla hela den här rulliansen igång så nu har vi tagit beslutet att vecka 40 ska vi åka på semester. En semester som vi har väntat på i 7!!!!! år att få åka på (ni som känner oss väl vet att det varit rätt mkt annat krångel i livet innan Sigge kom också). Att bara få rå om varandra och försöka inte tänka på något annat än på att samla energi. VI tycker att vi är värda den här resan och ser verkligen framemot den. Vi tänker investera de pengar den kommer kosta i oss själva och i att orka fortsätta driva runt den här fantastiska familjen.

För ca en månad sen skickade jag in en skrivelse till berörd part på Svalövs kommun där jag begärde ”Tillfällig utökning av personlig assistans”. Detta betyder att Sigge under den veckan vi är borta behöver ha 28 extra ”aktiva” timmar samt 70 timmars sovande jour, något som vi som föräldrar har i vanliga fall UTAN någon kostand för kommunen. (Det finns även annat som vi gör och har gjort här hemma som egentligen ligger på kommunen så som schemaläggningar, anställningsintervjuer, vikariefix och mycket, mycket mer som vi INTE heller ”tar betalt för”). Dessa extra timmar behövs för Sigges säkerhet, som ni säkert vet så behöver Sigge 4 vuxna händer tillgängliga till sig 24h/dygn.

Tror ni nu att jag fått något klartecken från Svalövs kommun att det är ok för oss att boka en resa, ok för oss att för en vecka på flera år leva ”normalt”??? NEJ!!!! Jag har däremot fått 10 000 frågor från personen i fråga om ditt och om datt som jag egentligen tycker att man som ansvarig kring dessa frågor på kommunen kanske skulle veta om ”sina” sina brukare. Nu står vi i ett läge där vi HAR bokat en resa för vi MÅSTE faktiskt komma iväg annas sjunker hela den här skutan däremot känns det ju lite nervöst att inte ha klarhet i hur allt praktiskt ska lösas här hemma….. MEN det fixar vi säkert det också.

Blir bara så jävla förbannad på dom här pappersvändarna på kommunen, tänk om dom bara kunde ta en dag ute på ”fältet” och verkligen se vad det är dom sitter och SKA ta beslut kring. Tror faktiskt inte att dom vågar, tror att det blir för mycket känslor inblandade. Det är inte normalt att leva som vi gör och dom orkar inte se verligheten.

Nu sitter man här mitt i natten och blir upprörd…. Inte meningen juh 😉 Men jag sitter här av en anledning och det är att Sigge idag inte har en fungerande assistans, vi har inga vikarier som kan hoppa in när någon blir sjuk. Behöver jag säga att detta är SVALÖVS KOMMUNS ansvar???? Jag vet att vi har ett jävligt komplicerat ärende och att man inte kan trolla fram perfekt personal till oss MEN något måste göras. Fram till den dagen vi åker på semester kommer Martin och jag vara lediga 20 timmar tillsammans……… Vi behöver den där semestern!

Hade den inte varit för de fantastiska assistenter som Sigge har idag som ALLTID ställer upp i vått och tort så vet jag inte vad vi varit idag. Vi har även en hel del folk omkring oss som ställer upp för finaste storebror Otto, tack till er. Det är inte lätta att vara storebror alltid och inte när man har en mamma som citat: -Blir så arg så hon nästan spricker.

Största TACKET till Martin. Va fan hade jag gjort utan dig min lilla roddare 😉 Tänk att du alltid sätter alla oss andra i ”första rummet”. Jag är så jäkla tacksam för att du låter mig vara som jag är och att du ser vad det är jag behöver för att inte sjunka ner under isen. Jag, Sigge, Otto, Abbey, Chic och Castro älskar dig!!!! SNART ska vi iväg på semester!!!

2 svar

  1. Blir så arg när jag läser om hur mycket föräldrar som ni ska behöva kämpa med näbbar och klor för att få det ni har rätt till. Inte nog ska man orka vara förälder, man ska dessutom driva ett helt företag runt sitt barn, försöka uppmärksamma och ge eventuella syskon tid, ge varandra tid och samtidigt ta reda på vad man verkligen har rätt till. Att ni orkar tycker jag är beundransvärt! Lika imponerad är jag över de föräldrar jag möter genom mitt arbete, som befinner sig i liknande situationer som er, och som inte får någonsonhelst hjälp av vår kommun heller. Skulle verkligen vilja hjälpa er, men vet inte hur…att förändra inställning hos de so bestämmer är verkligen inte lätt. Kommer iallafall hålla alla tummar och tår jag kan för att ni kommer och ordentligt på resan, att Sigge får det bra undertiden och att ni kommer hem med ordentligt laddade batterier för att orka med nästa fajt.
    Många styrkekramar till er!

  2. Förstår hur ni känner men stå på er. Hoppas allt löser sig och ha en skön semester och ta väl hand om varandra, det behöver ni.

Lämna en kommentar